In 2014 besloten we een Private Label koffielijn te starten als aanvulling op ons assortiment. Vooral daar waar we met Douwe Egberts koffie en koffiemachines niet tot een passende oplossing kunnen komen voor klanten. De vraag was hoe we dit label gaan noemen? Er kwam een ‘longlist’ van 34 namen waar uit gekozen kon worden. De uiteindelijke keuze is (natuurlijk) gevallen op 1899. Een mooie verwijzing naar ons jaar van oprichting, maar ook een verwijzing naar de continuïteit en ervaring binnen onze organisatie. Dat is ook iets waar we trots op zijn, dus ‘1899’ vat dat allemaal mooi samen.
Er moest ook nog een ontwerp komen voor de verpakking en etiketten. We wilden graag op de verpakking verwijzen naar het ‘Pakhuis’ (zo werd het pand aan de Haven 5 binnen de familie Feyen genoemd). Echter dit idee werd terzijde gelegd omdat er ook nog een etiket op de verpakking moest komen. Uiteindelijk zijn we voor de ‘huiskleur’ oranje gegaan, met een strak design. Losjes gebaseerd op een ontwerp van Jed’s coffee.
In 2015 werden de eerste zakken koffie van onze eigen 1899 lijn geleverd. Het is nauwelijks voor te stellen dat dit nog maar 9 jaar geleden is, gezien de huidige positie van 1899 koffie binnen Feyen in ons jubileumjaar. In 2021 is het verpakkingsontwerp met het Pakhuis erop alsnog doorgevoerd toen we begonnen onze koffie bij Rombouts te laten branden. Ook op het etiket van onze in eigen ambachtelijke branderij gebrande koffie komt het Pakhuis terug.