Bij Feyen zijn we graag in ontwikkeling. Ook onze medewerkers zijn graag in ontwikkeling. Met collega John Krikken hebben we sinds kort een gediplomeerd koffiebrander in huis. Nu we twee koffiebranders hebben aangeschaft, is het mooi dat we ook zelf kunnen branden.
John: “Ik had altijd al het plan om weer eens iets erbij te gaan leren, omdat ik leren leuk vind. Toen kwam vanuit Erik en Jeroen koffiebranden op mijn pad. Eigenlijk is het een speling van het lot geweest. Vanuit mijn horecaervaring heb ik veel interesse in eten en drinken. Toen kwamen we vanuit Feyen in contact met de lokale brandpartij, Drents Bakkie van Toolbox uit Emmen. Ze waren daar net gestart met het branden van koffiebonen en konden nog wel wat kennis gebruiken. Via mijn netwerk heb ik contact gezocht met ITC Amersfoort, waar je de opleiding tot internationaal gecertificeerd koffiebrander kunt volgen. Ik ga me nu na het behalen van mijn diploma verder in de breedte ontwikkelen met een jaaropleiding tot barista, waarbij je naast het branden ook veel leert over het proeven van thee, groene koffie en de verschillende soorten zetmethoden. Het proeven hierbij is een belangrijk onderdeel, net als bij het branden. Door veel en bewust te proeven leer je smaken te omschrijven, een must om de verschillende koffies te kunnen branden en melangeren.
Met de interesse van John en ons contact met Drents Bakkie hebben we samen besloten een nieuwe brander aan te schaffen en te plaatsen bij Drents Bakkie. Zo kan John samen met Drents Bakkie zich richten op lokaal branden en produceren, en zo dragen we ook vanuit sociaal oogpunt bij. We branden hier niet alleen ons eigen merk 1899, maar Drents Bakkie zelf brandt ook tal van verschillende smaken vanuit hun eigen merklijn. Ook in onze eigen showroom staat sinds kort een iets kleinere koffiebrander. “We hebben deze brander gekocht om echt zelf te ontdekken wat er in de bonen zit en te achterhalen wat we eruit kunnen halen op het gebied van smaak. We proberen binnenshuis een assortiment te creëren van verschillende brandprofielen. De echte kilo’s gaan we branden bij Drents bakkie, maar de smaak willen we hier gaan testen. Zo kunnen we nu ook samen met de klant een eigen smaak gaan bepalen, door in de showroom een proeverij te organiseren.”
Koffiebranden is echt iets heel bijzonders. Met zoveel verschillende koffiebonen, die uit 85 landen in de wereld kunnen komen, de verschillende bonensoorten die groeien onder verschillende omstandigheden, op variërende hoogtes en grondsoorten zijn de mogelijkheden eindeloos. Daarbij is eigenlijk elke boon uniek. Rondom smaak kun je daarin spelen tijdens het brandproces, maar ook door verschillende zetmethodes. “Ik vind dat echt het mooiste, dat koffie en techniek samenkomen. Je ziet dat je met verschillende zetmethodes uit dezelfde koffiebonen heel andere smaken naar boven kan halen. Op de trainingsdagen zijn we veel bezig met het cuppen van verschillende koffies, de proefmethode volgens de internationale standaard. Daarnaast werken we veel met handmatige zetmethoden als de pistonmachine en handmatig filteren. Deze methodes kunnen goed de verschillende smaken naar boven halen in de koffie. Hierna kun je de vertaalslag maken naar de automaten. Wat je daarbij heel goed ziet is dat de versheid van de koffie de smaak een enorme boost geeft. Als we rondom het branden de logistiek en voorraad goed kunnen inrichten hebben we ten opzichte van onze concurrenten echt iets unieks in handen. Mooi dat ik hiermee aan de slag mag gaan.”
De omzwaai rondom koffie van instant naar bonen is al jaren gaande. Op dit moment is 80% van onze levering van machines een bonenmachine. De kennis over voedsel wordt steeds groter, smaak wordt steeds belangrijker. Maar ook de bewustwording van het productieproces, wetende dat het nu en in de toekomst anders moet. De klantvraag wordt hierdoor steeds specifieker, waarbij duurzaamheid en herkomst van de koffiebonen ontzettend belangrijk is. Zo zien wij dat zelf ook, daarom kopen wij ook heel bewust in en proberen we altijd te streven naar (h)eerlijke koffie. En dan ook nog zelf gebrand, daar zijn we trots op.